Polski Biznes

Serwis poświęcony zagadnieniom biznesowym

Jaką żywność należy spożywać w celu poprawy kondycji stawów?

Z zniszczeniem struktury stawu i związany jest ból, jednak przestrzeganie zdrowej diety może spowolnić rozwój niektórych chorób stawów i zmniejszyć ich skutki.

Czy niektóre produkty spożywcze mogą pomóc w odbudowie chrząstki?

Nie, ponieważ  zniszczenie stawu jest nieodwracalne. Ale pewne składniki odżywcze mogą ograniczyć jego degradację. Dzięki temu glukozamina i chondroityna, składniki chrząstki, spowalniają jej degradację i poprawiają lepkość płynu maziowego. Są one spożywane w postaci suplementów produkowanych ze skorupiaków.

Substancje o właściwościach przeciwzapalnych i antyoksydacyjnych hamują degradację tkanek. Idealnym sposobem na ochronę stawów jest dieta śródziemnomorska oparta na owocach i warzywach, oliwie z oliwek i rybach.

Czy odstawienie glutenu może zmniejszyć ból stawów?

Może, gluten jest prozapalny u osób z celiakią. Kiedy mówimy o problemach związanych z glutenem, często trudno jest mówić o długoterminowym rozwiązaniu. Naukowcy i eksperci są  zgodni co do tego, że dopóki trzymasz się diety bezglutenowej, bóle stawów nie powinny wystąpić.

Czy odstawienie mleka krowiego zmniejsza bóle stawów?

Według niektórych specjalistów, odstawienie mleka krowiego zmniejsza objawy zapalne u niektórych osób. Powodem tego jest fakt, że laktoza i białka mleka mogłyby zakłócić pracę układu odpornościowego. Rozwiązań może być więc sprawdzenie tolerancji na nabiał: ograniczenie lub wyeliminowanie mleka, jogurtu, sera itp. przez kilka tygodni. Jeśli nastąpi wyraźna poprawa, należy wykluczyć mleko z diety, nie zapominając o uzupełnieniu wapnia. Zbilansowaną i zdrową dietę może przygotować dla Ciebie dietetyk.

Jakie produkty spożywcze zmniejszają stan zapalny w przypadku chorób stawów?

Wszystkie pokarmy, które zawierają cząsteczki przeciwzapalne. Czyli dieta raczej wegetariańska z owocami, warzywami, przyprawami, olejami roślinnymi i tłustymi rybami. Konieczne jest również, aby schudnąć w razie potrzeby, ponieważ nadmiar tkanki tłuszczowej prowadzi do produkcji cząsteczek prozapalnych, adipokin.

Wskazówki żywieniowe w przypadku choroby zwyrodnieniowej stawów lub artretyzmu:

Nawilżaj organizm. Najważniejszą substancją w stawie jest chrząstka. Składa się w 75% z wody, dlatego wymaga wystarczającego i regularnego nawodnienia, które można uzyskać tylko poprzez picie przez cały dzień.

Preferuj delikatne gotowanie. Grillowanie, smażenie, mikrofale i inne wysokotemperaturowe metody gotowania generują cząsteczki Maillarda, które są toksyczne dla komórek, zwłaszcza stawów. Preferuj niskie temperatury, nawet jeśli oznacza to wydłużenie czasu gotowania.

Wybierz odpowiednie tłuszcze. Zamiast pokarmów bogatych w tłuszcze nasycone (masło, śmietana, wędliny itp.), wybieraj te bogate w kwasy omega 3, takie jak tłuste ryby (łosoś, śledź, makrela itp.) oraz oleje z orzechów włoskich, soi, rzepaku i kiełków pszenicy (2 do 3 łyżek stołowych dziennie). Te nienasycone kwasy tłuszczowe o właściwościach przeciwzapalnych są niezbędne dla równowagi naszego metabolizmu i prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Jako przystawkę preferuj surowe warzywa. Surowe warzywa są bardzo dobrym źródłem wody, ale także witaminy C. Chrząstka jest zbudowana z włókien kolagenowych, białka, które wymaga tej witaminy do jej solidnej produkcji.

Uprawiaj pietruszkę. W ogrodzie lub w doniczce w kuchni! Przy każdym posiłku posiekaj trochę świeżej pietruszki na swoje dania: zupy, mięsa, ryby, surowe warzywa… Ponieważ jest to jeden z najbogatszych pokarmów w witaminę C, zwiększysz jej dzienne spożycie.

Jedz kawałek świeżego owocu przy każdym posiłku. Zawsze należy zadbać o dobre spożycie witaminy C. Wybierz te, które zawierają ich najwięcej: kiwi, owoce cytrusowe (pomarańcze, grejpfruty), czerwone owoce…

Jakich pokarmów należy unikać w przypadku chorób stawów?

Konieczne jest ograniczenie tego, co sprzyja powstawaniu stanów zapalnych. Jest to dieta fast-food z długołańcuchowych tłuszczów nasyconych (olej palmowy, smarowidła …) i dużo cukrów szybko przyswajalnych. Powinniśmy zatem unikać pokarmów, które sprzyjają skokom poziomu cukru we krwi:

żywność bogata w nasycone kwasy tłuszczowe (czerwone mięso, sery, itp.),

żywność bogata w kwasy tłuszczowe trans (żywność przetworzona i smażona),

żywność rafinowana (białe pieczywo, biała mąka, itp.),

żywność zbyt bogata w omega-6 (olej krokoszowy, słonecznikowy, sojowy i kukurydziany),

pokarmy bogate w cukry (słodycze, słodkie desery…), które sprzyjają glikacji, naturalnej reakcji, która zmniejsza odporność tkanek organizmu na obciążenia mechaniczne,

alkohol i napoje gazowane.

Comments are currently closed.