Polski Biznes

Serwis poświęcony zagadnieniom biznesowym

Poruszanie się po rynku FMCG

Kiedy wchodzisz do sklepu żeby kupić mleko, w zasadzie decyzję co do tego, czy ma to być UHT czy pasteryzowane, masz podjętą. Zwykle preferencje dotyczące procentowej zawartości tłuszczu (rozpoznawalnej po kolorze, zgodnie z zasadą czerwone – najtłustsze, żółte – średnie i zielone – chude) także zapadały już dawno i są zgodne z przyzwyczajeniem. W jakich zatem kwestiach jeszcze pozostaje do podjęcia decyzja? Cena i marka z pewnością mają coś do rzeczy, a poza poziomem świadomości pewnie także kształt opakowania i być może jego ciężar. A skoro już o opakowaniu mowa, mleko z panną łowicką chętniej kupią panowie, natomiast realistycznie narysowana krowa przykuje wzrok dbających o zdrowie, podczas gdy bardziej rysunkowa jej wersja wyda się ciekawsze mamie małego dziecka. Jednocześnie wszyscy oni stracą zainteresowanie produktem, jeżeli złamany zostanie kod, który już znają: czerwone – najtłustsze, żółte – średnie i zielone – chude.

Zawiłości rynku

Aby z pewnością poruszać się po rynku FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods, produkty szybkozbywalne), tak dziś zatłoczonym i przepełnionym, warto skorzystać z usług doświadczonych przewodników, których zadaniem jest odpowiednie orientowanie się w jego realiach. Doświadczenie jest niezbędną kwalifikacją dobrego przewodnika, świadczy bowiem o umiejętności przetrwania – dlatego wędrując krętymi ścieżkami marketingu produktowego dobrze jest skorzystać ze wsparcia oferowanego przez firmę badawczą ze specjalizacją w realizacji badań rynku FMCG. Dzięki niemu zyskać można pewny grunt dla formułowania własnej biznesowej strategii, której grupę targetową określiła skrupulatnie odpowiednia agencja.

Badania rynku FMCG

Zdiagnozowanie potrzeb różnych grup klientów oraz specyfiki produktu, a następnie wyłonienie grupy, do której najlepiej skierować ofertę to zupełnie podstawowa funkcja, której przeprowadzenie wymaga jednak stosownych kompetencji. Zlecenie badań rynku FMCG to inwestycja w strategię marki opartą na realnych podstawach, którymi są wiarygodne i rzetelne analizy danych, zebranych przez wykwalifikowanych badaczy. Pracownicy agencji badawczej projektują metodologię dla każdego badania osobno – najwłaściwsze metody i ich kompilacje dopasowywane są każdorazowo zarówno do potrzeb, jak i możliwości finansowych zlecającego, przy zachowaniu reprezentatywnego charakteru spodziewanych wyników procesu badawczego.

Współpraca

Do badań rynku FMCG najczęściej wykorzystuje się metody, które pozwalają zorientować się w chłonności rynku w zakresie określonych usług i towarów, a także badają stosunek do poszczególnych elementów budowania tożsamości marki, kreowania produktu i strategii promocji oraz marketingu. Współczesny klient jest coraz bardziej świadomy własnych procesów decyzyjnych, dlatego wyłonienie składowych pozytywnej i negatywnej reakcji na produkt nie stanowi dla niego trudności. Także samą możliwość stania się ekspertem klienci przyjmują entuzjastycznie, ponieważ ważna jest dla nich świadomość, że uwzględnia się ich opinię. Z uwagi na rosnącą świadomość swoich potrzeb, klienci dziś oczekują wręcz współpracy z przedsiębiorcą i aktywnego wpływu na ostateczny kształt produktów, które miałyby te potrzeby zaspokajać.

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are currently closed.